Waarom is de druk van airconditioning belangrijk?
Het airconditioningsysteem is gebaseerd op het koudemiddelcircuit, dat compressie- en expansieprocessen ondergaat gevolgd door warmte-uitwisseling. De systeemdruk speelt een belangrijke rol in de goede werking van deze processen. Een te hoge druk kan leiden tot oververhitting van het systeem en schade aan de compressor of condensor. Een te lage druk leidt tot een afname van de koelcapaciteit en kan er ook voor zorgen dat lucht of vocht in het systeem wordt gezogen, wat leidt tot corrosie en andere schade.
De druk in het aircosysteem is afhankelijk van het type koudemiddel (R134a of R1234yf), de omgevingstemperatuur en de systeembelasting (bijv. ventilatorsnelheid).
Indicatieve drukwaarden:
Lage druk (lagedrukzijde – na expansie van het medium):
Bij een omgevingstemperatuur van 20-25°C: 1,5-2,5 bar.
Bij hogere temperatuur (30-35°C): 2,0-3,0 bar.
Hoge druk (hogedrukzijde – na compressie van koelmiddel):
Bij omgevingstemperatuur van 20-25°C: 8-12 bar.
Bij warm weer (30-35°C): 12-17 bar.
Denk eraan dat bovenstaande waarden kunnen variëren afhankelijk van de voertuigspecificaties en het type aircosysteem.
Wat betekenen onjuiste drukwaarden?
1. Druk in het hogedruksysteem te hoog:
Oorzaken: te veel koudemiddel in het systeem, verstopte condensor of radiatorventilator en onvoldoende warmteoverdracht in de condensor.
Gevolgen: Overbelasting van de compressor, risico op schade aan systeemcomponenten.
2. Te lage druk in het hogedruksysteem:
Oorzaken: onvoldoende koudemiddel, lekkage in het systeem en schade aan de compressor.
Gevolgen: Gebrek aan effectieve koeling.
3. Druk in lagedruksysteem te hoog:
Oorzaken: Vervuilde verdamper, teveel koudemiddel, probleem met expansieventiel.
Gevolgen: Inefficiënte koeling, overmatige belasting van de compressor, verstopping van leidingen in het systeem.
4. Te lage druk in lagedruksysteem:
Oorzaken: koudemiddellekkage, defect expansieventiel en verstopping van leidingen in het systeem.
Gevolgen: Gebrek aan koeling, vastlopen van de compressor.
Samenvatting
De juiste druk in het aircosysteem van een auto is de sleutel tot een efficiënte en probleemloze werking. Zowel een te hoge als een te lage druk kan leiden tot ernstige technische problemen. Daarom zijn regelmatige inspectie, onderhoud en zorg voor de dichtheid van het systeem essentieel.